دانشنامه

رفتار قبیله ای در بورس

انسان‌ در طول تاریخ با زندگی اجتماعی بقای خود را حفظ کرده است. این مسئله در ناخوداگاه جمعی بشر، تثبیت شده است و همه برای پذیرفته شدن در اجتماع تلاش می کنند. در این راستا، مردم رفتارهایی مشابه جمع از خود نشان داده و سعی می‌کنند خود را با آن‌ها سازگار و هماهنگ نشان دهند. این رفتارها حتی ممکن است غیر منطقی و غیر عقلانی باشند.

همان طور که اشاره کردیم، نمودهای این رفتار را در تمام جنبه‌های زندگی انسانی می‌توان مشاهده کرد و البته بازار سرمایه و بورس یکی از بهترین محل‌ها برای بررسی و تحلیل این گونه رفتارها است. بسیاری از سرمایه‌گذاران دانش و قدرت تحلیل کافی را در اختیار ندارند و همگام با جریان‌های موجود در بازار حرکت می‌کنند. البته این مسئله تنها شامل حال افراد کم‌اطلاع نمی‌شود و هر کسی ممکن است در شرایطی خاص، از خود رفتارهای هیجانی نشان دهد.

در اخبار ایران با واژه حباب زیاد مواجه می‌شویم. مواردی که توجه دانشمندان اقتصاد رفتاری را به خود جذب کرده‌اند. حباب‌ها به این اشاره دارند که تمایل مردم برای خریدهای خاصی، ناگهان افزایش یافته است. تا جایی که حاضرند آیتم‌ها را با قیمتی بالاتر از ارزش واقعی‌شان خریداری کنند. این مسئله مختص ایران نیست و در همه جهان مشاهده می‌شود.

برای معامله در بازار سرمایه و کسب سود، لازم است سهم‌های مختلف را تحلیل کنید. روش‌های مختلفی برای این کار وجود دارد. می‌توان به صورت بنیادی و با براورد ارزش ذاتی سهام، اقدام به خرید و فروش کرد یا با تحلیل تکنیکال و استفاده از داده‌های بازار سبد سهام خود را تشکیل دهید. در هر صورت، پشت تصمیم‌تان تحلیل و آنالیزی وجود دارد.

رفتار قبیله ای در بورس ممکن است در کوتاه‌مدت سودی نصیب سرمایه‌گذاران کند. این مسئله خود یک آسیب محسوب می‌شود. ممکن است فکر کنید تصمیمات جمع همیشه درست است و هرگاه که یک صف خرید یا فروش طولانی دیدید، شما هم برای خرید و فروش اقدام کنید. متاسفانه این گزاره صحیح نیست. تصمیمات جمعی همیشه هم منطقی و درست نیستند و این باعث می‌شود کسانی که الگوی رفتاری توده ای دارند، پس از مدتی با زیان‌های بسیار مواجه شوند.

کسب سود در بازار مالی، از اهداف معامله گران است. اما کسب سود مستمر از بازار و ماندگاری طولانی مدت در بازار از ایده‌آل های معامله گران محسوب می‌شود.قبل از هر چیز، دقت داشته باشید که یکی از مهمترین مهرات‌ها برای موفقیت در بازار سرمایه، توانایی کنترل هیجانات است. دانش فنی، توانایی تحلیل و تسلط بر روش‌های آنالیز سهام، همه و همه برای کسب سود ضروری هستند؛ اما برای به دست آوردن نتایج عالی، باید بتوانید احساسات خود را کنترل کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید