دانشنامه

سیو سود در بورس چیست؟

سیو سود یکی از مهمترین راهکارهای موفقیت و کاهش ریسک فعالیتهای بورسی است.

تعریف سیو سود

در ساده ترین تعریف، سیو سود یعنی زمانی که سهامدار در یک سهم، تا میزان موردنظر خود سود کند، آن را بفروشد تا ریسک از دست دادن سودی که به دست آورده کم شود.

سیو سود استراتژی­های متفاوتی دارد که به سرمایه گذار کمک می­کند تا با کاهش ریسک و هزینه فرصت، بتواند بیشترین بازدهی را کسب نماید. سهامدار زمانی اقدام به سیو سود می­کند که به سطح سود مورد نظرخود رسیده و همچنان به آینده سهام دید مثبتی دارد لیکن نگرانی از کاهش ناگهانی قیمت وجود دارد.

برای مثال، فرض کنید شخصی سهمی را در قیمت ۳۰۰ تومان خریداری کرده است. پس از گذشت یک ماه قیمت سهم با رشد ۱۰۰ درصدی مواجه شده و به ۶۰۰ تومان رسیده است و سرمایه ای که شخص با آن سرمایه گذاری کرده نیز دو برابر شده است؛ اما پس از رسیدن قیمت سهم به ۶۰۰ تومان و دادن سودی ۱۰۰ درصدی به سهامداران، سهم وارد فاز اصلاحی شده و قیمت سهم به ۴۵۰ تومان کاهش می یابد. طبیعتا همراه با کاهش قیمت سهم، میزان سود ۱۰۰ درصدی که به سهامداران تعلق گرفته بود نیز با کاهش همراه است و این یعنی بخشی از سود ۱۰۰ درصدی شما کم میشود. اینجا برای برخی از سهامداران که دیدگاه کوتاه مدت و یا نوسانی دارند سوالی پیش می آید که من چرا پس از سود قابل توجه ۱۰۰ درصدی سیو سود نکرده ام؟!

روشهای سیو سود

برای انجام سیو سود، دو روش وجود دارد:

روش اول: فروش سهام به میزان برابر با سود

در این روش اصل مبلغی که در ابتدا سرمایه گذاری کرده ایم در سهم باقی می ماند و تنها سود تعلق گرفته به اصل مبلغ اولیه سرمایه گذاری را به فروش می رسانیم. برای این کار کافی است تنها مبلغ سود تعلق گرفته را بر قیمت روز سهام تقسیم نموده و حاصل این تقسیم، تعداد سهامی است که برای سیو سود لازم است بفروشیم.

روش دوم: فروش اصل مبلغ سرمایه گذاری و نگهداری سود

اصل مبلغی که در ابتدا سرمایه گذاری کرده ایم را به فروش می رسانیم و تنها سودی که در مدت سهامداری به اصل مبلغ سرمایه گذاری تعلق گرفته بر روی سهم باقی خواهد ماند. فرد سرمایه‌گذار با خیال آسوده تری به سهامداری در بلند مدت در این سهم فکر میکند؛ چرا که اصل مبلغ سرمایه گذاری را از سهم خارج کرده و تنها سود تعلق گرفته بر اصل مبلغ اولیه سرمایه گذاری در سهم باقی مانده و در این صورت اگر سهم وارد فاز اصلاحی یا ریزشی شود، هیچ خطر و ضرری متوجه سرمایه اولیه نخواهد بود. برای این کار کافی است تنها اصل مبلغ اولیه سرمایه گذاری را بر قیمت روز سهام تقسیم نموده و حاصل این تقسیم، تعداد سهامی است که برای سیو سود لازم است بفروشیم.

استراتژی های سیو سود

الف) کوتاه‌ مدت: سرمایه­ گذار یک دید کوتاه مدت سه هفته ­ای تا سه ماهه دارد که با توجه به آن اقدام به تحلیل سهم شرکت­ ها و خرید و فروش می­‌نماید. در این شرایط، فرد با توجه به تحلیلی که از سهام مورد نظر خود داشته، بر روی حمایت سهم اقدام به خرید نموده و بر روی مقاومت سهام را به فروش می­رساند تا از این طریق سیو سود نماید.

ب) میان مدت: سرمایه­ گذار بازه زمانی دو ماهه تا شش ماهه را مد نظر دارد و با توجه به اینکه فرد تا چه میزان ریسک­ پذیری دارد می­توان دو استراتژی متفاوت را برای آن متصور شد. معمولا افرادی که ریسک ­پذیری کمتری دارند، اصل سرمایه را فروخته و سود سهام را نگهداری می ­نمایند. در این روش از طریق تقسیم اصل مبلغ سرمایه‌گذاری بر قیمت سود سهام می­توان تعداد سهامی که برای ذخیره سود باید به فروش برسد را به دست آورد. ولی اگر فرد ریسک­ پذیرتر باشد می­تواند سود سهام را بفروشد و اصل سرمایه را نگه دارد که با تقسیم سود سهام بر قیمت روز آن تعداد سهامی که باید فروخته­ شود به دست می­‌آید. توجه به صف خرید سهام مورد نظر بسیار حائز اهمیت است. بدیهی است زمانی که سهام مورد نظر صف خرید است و روند صعودی دارد، عاقلانه است که فرد سهام را نگه­دارد و زمانی اقدام به فروش نماید که صف خرید سهم شروع به ریزش نموده تا از این طریق اقدام به حفظ سود کند.

ج) بلندمدت: بازه زمانی سرمایه­گذاری شش ماهه تا یکساله است و سرمایه‌گذار سود و اصل سرمایه را نگه­داری می­کند تا در آینده با توجه به رشد ارزش ذاتی سهام و شاخص­های اقتصادی، سود کلانی به دست ­آورد. بدیهی است با کاهش سرمایه در یک سهام، ریسک سهم نیز کاهش می­یابد. در نتیجه می­توان از طریق فروش پله­ ای (فروش چند مرحله‌ای) سهم اقدام به سیو سود نمود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید